Wij willen jullie informeren over een belangrijke wijziging die is besproken tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Baanvereniging Haarlem (BVH) op 23 april jl. Tijdens deze vergadering is besloten dat vanaf het seizoen 2026–2027 een helmplicht wordt ingevoerd voor alle trainingen die plaatsvinden tijdens de trainingsuren van de baanvereniging. Alle verenigingen inclusief STG Zaanstreek gaan unaniem akkoord met dit besluit.
Deze maatregel sluit aan bij de ontwikkelingen binnen de schaatssport en het advies van de KNSB om het dragen van een helm te stimuleren ter voorkoming van hoofd- en hersenletsel. Daarnaast zien we dat op veel ijsbanen en binnen trainingen en publieksuren het dragen van een helm steeds vaker verplicht wordt, onder andere op de Jaap Eden IJsbaan in Amsterdam.
De leden van STG Zaanstreek zijn reeds per email geïnformeerd over dit besluit en zullen bij aanschaf van een training-abonnement op deze helmplicht gewezen worden.
Als Bestuur STG Zaanstreek onderstrepen wij het belang van veilig sporten en daarmee onderstaand:
Wij doen daarnaast een nadrukkelijk beroep op ieders eigen verantwoordelijkheid. Zorg ervoor dat je altijd goed voorbereid en veilig het ijs op gaat, ook tijdens publieksuren.
Van alle leden, en in het bijzonder van ervaren rijders, verwachten wij dat zij hierin ook het goede voorbeeld geven richting andere sporters.
Samen zorgen we voor een veilige en verantwoorde sportomgeving.
Heb je vragen, neem dan gerust contact met ons op.
Met sportieve groet,
Het bestuur van STG Zaanstreek
Een weergave van dit bericht zal later onder het hoofdstuk Veiligheid terug te vinden zijn.